Tuesday, July 22, 2014

သတိပ႒ာန္ႏွင့္နိဗၺာန္(ကိုယ္တိုင္ဖတ္ရန္)

  သတိပ႒ာန္ႏွင့္နိဗၺာန္(ကိုယ္တိုင္ဖတ္ရန္)

          ေဟာသည္အေမးလႊာကေတာ့ ကသာၿမိဳ႕၊ ဦးၫြန္႔လိႈင္ထံကျဖစ္ပါတယ္ ဘုရား

          ဦးၫြန္႔လိႈင္ရဲ႕ အေမးလႊာကို ဖတ္စမ္းပါဦး

          မွန္ပါ - တပည့္ေတာ္ ဖတ္ေလွ်ာက္ပါ့မယ္၊ေန႔စြဲ - ၇-၃-၈၄၊ တပည့္ေတာ္ ႐ိုေသစြာ  ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္ဘုရား -

          (၁) သတိပ႒ာန္ဆိုတာ အမွန္တရားလား၊ ပြားရမည့္တရားလားဆိုတာ ခြဲျခားသိခ်င္ပါသည္ ဘုရား။

          (၂) ေနာက္တစ္ခုက သိ ဆိုတာရယ္၊ မွတ္ ဆိုတာရယ္၊ပြားမ်ားတယ္ ဆိုတာရယ္   ဘယ္လိုျခားနားပါသလဲ ဘုရား။

          (၃) ေနာက္တစ္ခုက  ထြက္ေလဝင္ေလမွတ္႐ံု၊ ဣတိယာပထ ေလးပါး မွတ္႐ံုႏွင့္သစၥာေလးပါးကို သိႏိုင္ပါသလား ဘုရား။

          (၄) ေနာက္တစ္ခုက ဗုဒၶ၊ ဓမၼ၊ သံဃာ့ဂုဏ္ေတာ္ေတြပြားမ်ားေနတာ၊ ခႏၶာ၊ အာယတန၊ ဓာတ္တရားေတြ ပြားမ်ားေနတာကို သမာဓိေခၚပါသလား ဘုရား။

          (၅) ေနာက္တစ္ခုက သတိပ႒ာန္တရား မွတ္တဲ့အခါသတိႏွင့္ပညာ ဘယ္ဟာက ပိုၿပီး အေရးႀကီးပါသလဲဘုရား။

၎အခ်က္မ်ားကိုသံသယကင္းရွင္းေအာင္ ရွင္းလင္းေပးပါရန္ ႐ိုေသစြာ ေလွ်ာက္ထားအပ္ပါသည္ ဘုရား။ (ဦးၫြန္႔လိႈင္- ဘုရားသံုးဆူလမ္း၊ ရပ္ကြက္ ၂၊ ကသာၿမိဳ႕)
          ဦးၫြန္႔လိႈင္ရဲ႕ အေမးက ခုန္ေက်ာ္ကေလးျဖစ္ေနတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ အေျခခံကစၿပီး ေျဖၾကစို႔ရဲ႕

          မွန္ပါ၊ ေျဖေတာ္မူပါဘုရား

          ဗုဒၶဘာသာဝင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕ ေနာက္ဆံုးပန္းတိုင္ဟာ(ဣဒံ ပုညံ နိဗၺာနႆ ပစၥေယာ ေဟာတု)သည္ ေကာင္းမႈဟာ နိဗၺာန္ရဲ႕ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ပါေစလို႔ဆိုၾကတဲ့အတိုင္း နိဗၺာန္တရားျဖစ္တယ္၊နိဗၺာန္တရားဆိုတာ သစၥာေလးပါးအနက္ နိေရာဓသစၥာကိုဆုိလိုရင္း ျဖစ္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ သၿဂိဳ ိဟ္က်မ္း သမုစၥည္းပိုင္းမွာ (နိေရာေဓာ နာမ နိဗၺာနံ)နိဗၺာန္ဟာ နိေရာဓသစၥာျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုထားတယ္၊ သည္ေနရာမွာ နိေရာဓသစၥာႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီးအယူအဆ ႏွစ္မ်ိဳးကြဲ ေနတယ္ကြယ့္

          ဘယ္လို ကြဲေနပါသလဲ ဘုရား

          နိ႐ုဇၩႏၲိ ဧတၳာတိ နိေရာေဓာ ဒုကၡခပ္သိမ္းကင္းၿငိမ္းရာဌာနဟာ နိေရာဓျဖစ္တယ္၊ သည္ေနရာမွာ ဒုကၡခပ္သိမ္းကို အရေကာက္လိုက္လွ်င္ ႐ုပ္ခႏၶာနာမ္ခႏၶာကို ရတယ္၊ ဇာတိ၊ ဇရာ၊ မရဏ စေသာ ဒုကၡမ်ားဟာလဲ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာပဲ၊ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာျဖစ္ျခင္းကိုဇာတိ၊ ရင့္ေရာ္လာျခင္းကို ဇရာ၊ ပ်က္စီးသြားျခင္းကို မရဏလို႔ေခၚတာပဲ၊ ဒါေၾကာင့္ ဒုကၡကိုအရေကာက္လိုက္ေတာ့ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာကိုရတယ္။

          နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ နိေရာဓတရားဟာ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာတည္းဟူေသာဒုကၡတို႔ရဲ႕ ကင္းၿငိမ္းရာျဖစ္တယ္၊ သည္ေနရာထိ ေရာက္ေအာင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တိုင္း လက္ခံၾကတယ္၊႐ုပ္နာမ္ကင္းၿငိမ္းသြားျခင္းဆိုတာ ဘယ္လိုကင္းၿငိမ္းသြားတာတုန္း ဆုိိတာႏွင့္ ပတ္သက္လို႔ေတာ့အယူအဆ ႏွစ္မ်ိဳးျပားလာၾကသကြယ့္

          မိန္႔ေတာ္မူပါဘုရား

          အယူအဆတစ္မ်ိဳးက ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာဟာနိေရာဓတည္းဟူေသာ နိဗၺာန္မွာ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းတာေတာ့မွန္ပါရဲ႕၊  သို႔ေသာ္ ႐ုပ္နာမ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းၿပီးတဲ့ေနာက္ နိဗၺာန္ဘံုမွာဘယ္ေသာအခါမွ် ပဋိသေႏၶေနျခင္း၊ အိုျခင္း၊ နာျခင္း၊ ပ်က္စီးျခင္းမရွိတဲ့ ႐ုပ္ထူး နာမ္ထူးျဖစ္ၿပီးပရိနိဗၺာန္ဝင္စံၿပီး ပုဂၢိဳလ္ဟာ အဲသည္နိဗၺာန္ဘံုမွာ ခံစားၿပီး ေနရတယ္လို႔ ယူဆတယ္၊ သည္အယူအဆကအတၱစြဲလမ္းအားႀကီးတဲ့ အယူအဆတစ္မ်ိဳး ျဖစ္တယ္ကြယ့္

          ဘယ္လို အတၱစြဲလမ္း အားႀကီးတာလဲ ဘုရား

          ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာအေပၚ အတၱအစြဲအလမ္းအားႀကီးတဲ့ပုဂၢိဳလ္ဟာ ႐ုပ္နာမ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမွာကို မလိုလားဘူး၊ ႐ုပ္နာမ္အေပၚ စြဲၿငိေနတဲ့ဆင္းရဲၿငိမ္းမႈမွ်ကိုသာ လုိလားတယ္၊ ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ သည္႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာဟာ ဘယ္ေတာ့မွပ်က္စီးျခင္း၊ ေဆြးရိျခင္း၊ နာက်င္ျခင္း မျဖစ္ဘဲ ခ်မ္းသာမွန္သမွ် ေတြကို တင္းျပည့္က်ပ္ျပည့္ခံစားေနခ်င္တယ္၊ အဲသည္ အယူအဆႏွင့္ ဒါနစတဲ့ ေကာင္းမႈျပဳတဲ့အခါ ပရိနိဗၺဳတပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ျဖင့္နိဗၺာန္ဘံုမွာ ခံစားစံစားရဖို႔ ေမွ်ာ္မွန္းခဲ့တယ္။

          သည္အယူအဆဟာ ေျမာက္ဂိုဏ္း ဗုဒၶသာသနာဝင္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕အယူအဆလို႔ ဆိုၾကတယ္၊ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႔ရဲ႕ အယူအဆအားျဖင့္ နိဗၺာန္ဘံုမွာ ပရိနိဗၺာန္ ဝင္စံေနတဲ့ပရိနိဗၺဳတဘုရားအျပင္ ပရိနိဗၺတဘုရားႏွင့္ ေလာကီလူသားမ်ားအၾကား ဆက္သြယ္ဖို႔ သက္ေတာ္ထင္ရွားရွိတဲ့ေဗာဓိသတၱဘုရား တစ္မ်ိုး ရွိေသးေၾကာင္း ျပဆိုၾကေသးတယ္၊ သည္အယူအဆကို ေထရဝါဒေတာင္ဂိုဏ္းဗုဒၶသာသနာဝင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားက လက္မခံဘူး။

          လက္မခံတာက ႐ုပ္နာမ္ ျဖစ္ပြားရာဘံုဟာ ကာမဘံု၊႐ူပဘံု၊ အ႐ူပဘံုရယ္လို႔ သံုးဘံုသာရွိတယ္၊ နိဗၺာန္တရားဟာ ကာမဘံု၊ ႐ူပဘံု၊ အ႐ူပဘံုမ်ားလို႐ုပ္နာမ္ရဲ႕ ျဖစ္ပြားရာဌာန မဟုတ္ဘူး၊ ကာမတဏွာ၊ ႐ူပတဏွာ၊ အ႐ူပတဏွာ တို႔ျဖင့္ ပိုင္းျခားမပိုင္းျခားအပ္တဲ့ အခိုက္အတံ့ကိုစြဲၿပီး အဝတၳာဘံုလို႔ ဆုိထားတယ္၊ သည္အေၾကာင္းကို မူလဋီကာ၊အဘိဓမၼာဝတာရဋီကာတို႔မွာ (အဝတၳာ ဘူမိနာမ ကာမတဏွာဒီဟိပရိစိၦႏၷာဘာေဝါ) အဝတၳာဘူမိ နာမ- အဝတၳာဘံုမည္သည္၊ ကာမတဏွာဒီဟိ - ကာမစေသာတဏွာတို႔ျဖင့္၊ ပရိစိၦႏၷာပရိစိၦႏၷာ ဘာေဝါ - ပိုင္းျခားအပ္သည္၏အျဖစ္၊ မပိုင္းျခားအပ္သည္အျဖစ္တည္းလို႔ ျပဆိုထားတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ နိဗၺာန္ဘံုမွာပကတိ႐ုပ္နာမ္လည္းမရွိ၊ ႐ုပ္ထူး နာမ္ထူးလည္း မရွိလို႔ ေထရဝါဒပုဂၢိဳလ္မ်ားက ယူဆေတာ္မူၾကတယ္။

          အကယ္၍ ထိုပုဂၢိဳလ္မ်ားရဲ႕ အယူအဆအတိုင္း နိဗၺာန္ဘံုမွာ႐ုပ္ထူးနာမ္မထူးရွိေနၾကတဲ့ ပရိနိဗၺဳတပုဂၢိဳလ္မ်ား ရွိခဲ့လွ်င္လည္း (သေဗၺ သခၤါရာ အနိစၥာ၊သေဗၺ သခၤါရာ ဒုကၡာ) လို႔ ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူတဲ့အတိုင္း အနိစၥနယ္၊ ဒုကၡနယ္က မလြတ္တဲ့အတြက္နိဗၺာန္ဟာပ်က္စီးျခင္းမရွိဘူး၊ ဆင္းရဲျခင္း မရွိဘူးဆိုတဲ့ တရားႏွင့္ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ဆန္႔က်င္ေနတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ နိဗၺာန္ဘံုမွာ ႐ုပ္ထူး နာမ္ထူးရွိတ့ဲ ပရိနိဗၺဳတပုဂၢိဳလ္ဆိုတာကိုေထရဝါဒပုဂၢိဳလ္မ်ားက မယံုၾကည္ၾကျခင္း ျဖစ္တယ္။


                                                နိေရာဓသစၥာ
        ေထရဝါဒ အယူအဆအားျဖင့္ နိဗၺာန္ဟာ နိေရာဓသစၥာပဲကြယ့္၊ပုထုဇဥ္ေသကၡပုဂၢိဳလ္မ်ားဟာ ႐ုပ္နာမ္အေပၚ တပ္မက္တဲ့ သမုဒယသစၥာ ရွိေနတဲ့ အတြက္ ဒုကၡသစၥာျဖစ္တဲ့႐ုပ္နာမ္ကို ဒုကၡအျဖစ္ မျမင္ၾကဘူး၊ ျမင္ပင္ျမင္ေသာလည္း အစဥ္အၿမဲ မျမင္ၾကဘူး၊ ခဏမွ်သာျမင္တက္ၾကတယ္၊ မ်ားေသာအားျဖင့္ သုခမွ်သာ ျမင္တယ္၊ သုခအျဖစ္ အျမင္မ်ားလို႔ ႐ုပ္နာမ္အေပၚတပ္မက္တဲ့ တဏွာေၾကာင့္ ယခုဘဝ ကြယ္လြန္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒုတိယဘဝမွာ ႐ုပ္သစ္နာမ္သစ္ ျဖစ္ၾကရတယ္၊သည္႐ုပ္သစ္ နာမ္သစ္က ဘယ္သူေၾကာင့္ ျဖစ္လာတုန္းဆိုေတာ့ ႐ုပ္နာမ္ေပၚ တပ္မက္တဲ့တဏွာေၾကာင့္ျဖစ္တယ္၊ သည္အေၾကာင္းကို သဂါထာ၊ သံ၊ ပါ၊ ၃၄-မွာ ကိ ံသု ဇေနတိ ပုရိသံ = သတၱဝါ (႐ုပ္နာမ္) ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္တာလဲဘုရား လို႔နာတ္သားက ေမးေလွ်ာက္ေတာ့ ဘုရားရွင္က တဏွာ ဇေနတိပုရိသံ=သတၱဝါ (႐ုပ္-နာမ္)ဟာ တဏွာေၾကာင့္ ျဖစ္တာ  လို႔ ေျဖဆိုေတာ္မူတယ္၊ သည္တဏွာက ႐ုပ္နာမ္အေပၚ ဘာေၾကာင့္တပ္မက္ရတာလဲဆိုေတာ့႐ုပ္နာမ္ရဲ႕ သဘာဝအမွန္ကို မျမင္တဲ့ (အဝိဇၨာ)ေၾကာင့္ တပ္မက္တာတဲ့၊ ႐ုပ္နာမ္ရဲ႕ သဘာဝအမွန္ကျဖစ္ၿပီး ပ်က္တက္တဲ့အတြက္ အနိစၥျဖစ္တယ္၊ ျဖစ္ပ်က္ဟူေသာ ေဘးဆိုးႀကီးရဲ႕ အစားကို မျပတ္ခံေနရလို႔ဒုကၡတရားျဖစ္တယ္၊ နိစၥသာရ, ဓုဝသာရ, အတၱသာရ, သုဝသာရ ဆိုတဲ့ အႏွစ္သာရ လံုးဝမရွိတဲ့အတြက္အနတၱတရားျဖစ္တယ္၊ သည္အနိစၥအခ်က္ ဒုကၡအခ်က္ အနတၱအခ်က္ကို မျမင္ေအာင္ အဝိဇၨာက ဖံုးကြယ္ထားတယ္၊အဝိဇၨာရဲ႕ လွည့္စားမႈ ဖံုးကြယ္မႈေၾကာင့္ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ၊ အသုဘအစစ္ ျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္နာမ္ကိုနိစၥ၊ သုခ၊ အတၱ၊  သုဘ လို႔ အျမင္ ေဖာက္ျပန္လာတယ္၊အဲသည္လို အျမင္ေဖာက္ျပန္မႈေၾကာင့္ ႐ုပ္နာမ္အေပၚ တပ္မက္တဲ့တဏွာ တရား ျဖစ္ေပၚလာတဲ့၊ သည္တပ္မက္တက္တဲ့တဏွာတရားေၾကာင့္ ႐ုပ္သစ္၊ နာမ္သစ္မ်ား တဖြားဖြား ျဖစ္ေပၚေနတာတ့ဲ။

          ရဟႏၲာ ပုဂၢဳိလ္ကေတာ့ အဝိဇၨာအေမွာင္ထုႀကီးက်သြားၿပီျဖစ္လို႔ ႐ုပ္နာမ္ရဲ႕ အနိစၥအခ်က္၊ ဒုကၡအခ်က္၊ အနတၱအခ်က္၊ အသုဘအခ်က္ေတြကိုကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ျမင္ေနၿပီ၊ အမွန္အတိုင္း ျမင္ေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္ ႐ုပ္နာမ္အေပၚ ၿငီးေငြ႔ေနၿပီ၊႐ုပ္နာမ္အေပၚ တပ္မက္တဲ့တဏွာ မရွိေတာ့ဘူး၊ ကိေလသာက လြတ္လပ္သြားၿပီ၊ ႐ုပ္သစ္နာမ္သစ္ ျဖစ္လိုတဲ့စိတ္လည္းမရွိဘူး၊ ျဖစ္လည္း မျဖစ္ေတာ့ဘူး၊ အဲသည္လို ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာ ဒုကၡသစၥာတို႔ရဲ႕ အၿပီးအျပတ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာျဖစ္လို႔ နိဗၺာန္ကို နိေရာဓသစၥာလို႔ ေခၚရတယ္။


                                      ဒုကၡသစၥာထင္ေအာင္

        နိေရာဓသစၥာဆိုတ့ဲ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလိုပါက႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာတု႔ိဟာ ငါတို႔ထင္သလို ခ်မ္းသာတဲ့ တရားမဟုတ္၊ ဆင္းရဲတဲ့ တရားပါကလားလို႔ဉာဏ္ထဲမွာ ထင္ျမင္ေအာင္ ႐ႈဆင္ျခင္ရတယ္၊ ဆင္းရဲတဲ့ တရားကို ဆင္းရဲမွန္း တကယ္သိခဲ့လွ်င္ဆင္းရဲကို မလိုခ်င္ေတာ့ဘူး၊ ဆင္းရဲျခင္း ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာကိုသာ အမွန္ အလိုရွိမွာေပါ့၊ဥပမာအားျဖင့္ ကိုယ္ကို မီးေလာင္ ခံေနရလွ်င္ မီးၿငိမ္းမႈကိုသာ အလိုရွိသလိုေပါ့။

          ဒါေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကို အလိုရွိပါတယ္ဆိုတဲ့ပုဂၢိဳလ္အတြက္ ဘာတရားမ်ား အားထုတ္ရမွာလဲ ေမးခဲ့လွ်င္ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာတို႔ရဲ႕ ဆင္းရဲအစစ္ျဖစ္ပံုကိုျမင္ေအာင္ၾကည့္ပါလို႔ ေျဖဆိုရလိမ့္မယ္ကြယ့္၊ သည္အေျဖက မဟာဝဂၢသံယုတ္က လာတဲ့ အေျဖပဲ

          မွန္ပါ မဟာဝဂၢသံယုတ္က လာတဲ့အေျဖကိုအက်ယ္ မိန္႔ဆိုေတာ္မူပါဦး ဘုရား

          ဘုရားသခင္ သာဝတၱိျပည္္မြန္ ေဇတဝန္ေရႊေက်ာင္းကိန္းေအာင္းစံေပ်ာ္ေတာ္မူစဥ္ကာလက ပရိဗိုဇ္ရဟန္းမ်ားက ရဟန္းေတာ္မ်ားထံ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးငါ့ရွင္တို႔ သင္တို႔ဟာ ဘာအက်ိဳးကိုလိုလားတဲ့အတြက္ရဟန္းေဂါတမထံမွာ ျမတ္ေသာအက်င့္ က်င့္သံုးၾကပါသလဲ လို႔ ေမးၾကသတဲ့၊ အေမးခံၾကရတဲ့ ရဟန္းမ်ားငငါတို႔ဟာ ႐ုပ္နာမ္တိို႔ရဲ႕ ဆင္းရဲအစစ္ျဖစ္ပံုကို ျမင္လိုတဲ့အတြက္ ျမတ္ေသာအက်င့္ကိုက်င့္ၾကျခင္း ျဖစ္တယ္ လို႔ ျပန္ေျပာတယ္၊ အဲသည္လိုေျပာၿပီး ငါတို႔ရဲ႕ အေျဖဟာ ဟုတ္မ်ားမွဟုတ္ပါရဲ႕လားလို႔ သံသယဝင္လာၾကတဲ့ အတြက္ ဘုရားရွင္ထံ ဝင္ေရာက္ၿပီး အရွင္ဘုရား၊ အယူတစ္ပါးရွိၾကတဲ့ ပရိဗိုဇ္မ်ားဟာတပည့္ေတာ္တို႔ကို ဘာအက်ိဳးရွိလို႔ အရွင္ေဂါတမထံ ျမတ္ေသာအက်င့္ က်င့္ၾကပါသလဲလို႔ ေမးၾကပါတယ္၊တပည့္ေတာ္မ်ားက ဆင္းရဲကို ပိုင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ခ်င္လို႔ ျမတ္ေသာအက်င့္ က်င့္ၾကပါတယ္လို႔ျပန္ေျဖၾကပါတယ္၊ တပည့္ေတာ္မ်ားရဲ႕ အေျဖမ်ား ဟုတ္မ်ားမွ ဟုတ္ပါရဲ႕လား ဘုရား လို႔ ေလွ်ာက္ထားၾကသတဲ့။

          သည္အခါဘုရားသခင္က ရဟန္းတို႔ သည္လိုေမးလို႔ သည္လို ေျဖဆိုျခင္းဟာမွန္ကန္ေသာ ေျဖဆိုျခင္းျဖစ္တယ္၊ တရားအားေလ်ာ္စြာ ေျဖဆိုျခင္းျဖစ္တယ္၊ သင္တို႔ဟာ ဒုကၡကိုပိုင္းျခားထင္ထင္ သိျမင္ေအာင္ ငါ့ထံမွာ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္သံုးၾကျခင္းျဖစ္တယ္၊ရဟန္းတို႔ - အကယ္၍ အယူတစ္ပါးရွိၾကတဲ့ ပရိဗုိဇ္တို႔က - ငါ့ရွင္တို႔ ဤဆင္းရဲဒုကၡကို ပိုင္းျခားသိဖို႔လမ္းစဥ္ရွိပါသလား၊ အက်င့္ရွိပါသလားလို႔ ထပ္ၿပီး ေမးျမန္းခဲ့လွ်င္ ဆင္းရဲ ဒုကၡကို ပိုင္းျခားသိဖို႔လမ္စဥ္ရွိေၾကာင္း၊ အက်င့္ရွိေၾကာင္း ေျဖဆိုၾကရမယ္၊ အဲသည္လမ္းစဥ္၊ အဲသည္အက်င့္ဟာ ဘာလဲလို႔တစ္ဖန္ေမးခဲ့လွ်င္ အဂၤါရွစ္ပါးရွိတဲ့ အရိယာမဂ္လို႔ ေျဖဆိုၾကရမယ္လို႔ တိမတိၳယသုတ္မွာ ဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူတယ္ကြယ့္။

         
                                      ပြားမ်ားျခင္းဆိုသည္မွာ

        ဘုရားရွင္ေဟာေတာ္မူတဲ့ သည္ကိမတိၳယသုတ္ကိုသစၥာေလးခ်က္ႏွင့္တြက္ရမယ္ဆိုလွ်င္ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာ ဒုကၡသစၥာတို႔ၿငိမ္းရာကို နိေရာဓသစၥာလို႔ေခၚတယ္၊ နိေရာဓသစၥာကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလိုလွ်င္ ဒုကၡကိုျမင္ေအာင္ ၾကည့္ရမယ္၊ ဒုကၡကိုျမင္ေအာင္မၾကည့္တက္လွ်င္ ဒုကၡကို သုခထင္ၿပီး တပ္မက္မႈတဏွာဆိုတဲ့ သမုဒယသစၥာ အားေကာင္းလာလိမ့္မယ္၊သမုဒယသစၥာ တဏွာတရား အားေကာင္းလာလွ်င္ ႐ုပ္နာမ္အေပၚ အထင္အျမင္ေတြ ႀကီးလာတဲ့အတြက္ ႐ုပ္နာမ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမွာကိုမလိုခ်င္ေတာ့ဘူး၊ ႐ုပ္နာမ္ခ်ဳပ္ၿငိမ္းတာကို မလိုခ်င္သမွ် သံသရာကာလပတ္လံုး ႐ုပ္ခႏၶာနာမ္ခႏၶာဆိုတဲ့ ဒုကၡသစၥာတရားဟာ မျပတ္မစဲ ထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနဦးမွာပဲကြယ့္။

          အၾကင္အခါမွာ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာကို ဒုကၡအျဖစ္ျမင္တက္ၿပီးဒုကၡအျဖစ္ ျမင္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ဒုကၡအစစ္ျဖစ္တဲ့ ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာကို မလိုခ်င္ေတာ့ဘူး၊႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာကို မလိုခ်င္ေတာ့  ႐ုပ္ခႏၶာနာမ္ခႏၶာ ထပ္မျဖစ္ေတာ့ဘူးေပါ့၊ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာဝင္မွန္သမွ်ဟာ  ႐ုပ္ခႏၶာ နာမ္ခႏၶာအေပၚ ဒုကၡအျဖစ္သိေအာင္ အားထုတ္ေနၾကတယ္၊ဒီလို အားထုတ္ရာမွာ အားထုတ္ရမယ့္ လမ္းစဥ္က မဂ္လမ္းစဥ္လို႔ ဆိုလိုတယ္။

          မဂ္လမ္းစဥ္ အားထုတ္တာကို (မဂၢသစၥာ ဘာဝနာဝေသန) လို႔ ဆိုထားတယ္၊ မဂၢသစၥာကိုပြားမ်ားတယ္လို႔ သာဘာျပန္ၾကတယ္၊ ပြားမ်ားတယ္ဆိုတာ မိမိသႏၲာန္မွာ မဂၢင္တရားျဖစ္ပြားေစတာကိုဆိုလုိတယ္တဲ့၊ ဒါေၾကာင့္ မဂၢင္တရားေတာ္ ပြားမ်ားတယ္ဆိုတာႏွင့္ မဂၢင္တရား ျဖစ္ပြားေစတယ္ဆိုတာအသံကြဲေသာ္လည္း အဓိပၸာယ္တူတယ္လို႔ မွတ္ရမယ္ကြယ့္

          မဂၢင္ပြားတယ္၊ မိမိသႏၲာန္မွာ မဂၢင္ျဖစ္ေစတယ္ဆိုတာကိုလဲအက်ယ္အမိန္႔ရွိပါဦးဘုရား

          မဂၢင္ပြားတယ္၊ မိမိသႏၲာန္မွာ မဂၢင္ျဖစ္ေစတယ္ဆိုတာသမၼာဒိ႒ိ၊ သမၼာသကၤပၸစတဲ့ မဂၢင္ရွစ္ပါး၊ မိမိသႏၲာန္မွာ ျဖစ္ပြားေစတာကို ဆိုလိုတာပဲကြယ့္

            “မွန္ပါ၊ သည္မွ်နဲ႔ေတာ့ နားမရွင္းေသးပါဘူး၊နားရွင္းေအာင္ အမိန္႔ရွိပါဦး

          နားရွင္းေအာင္ေျပာရမယ္ဆိုလွ်င္ မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ-

          (၁) သမၼာဒိ႒ိ              = အျမင္မွန္ျခင္း၊
          (၂) သမၼာသကၤပၸ         = အႀကံစည္မွန္ျခင္း၊
          (၃) သမၼာဝါစာ            = အေျပာမွန္ျခင္း၊
          (၄) သမၼာကမၼႏၲ          = အလုပ္မွန္ျခင္း၊
          (၅) သမၼာအာဇီဝ         = အသက္ေမြးမႈမွန္ျခင္း၊
          (၆) သမၼာဝါယာမ         = အားထုတ္မႈမွန္ျခင္း၊
          (၇) သမၼာသတိ           = ေအာက္ေမ့မႈမွန္ျခင္း၊
          (၈) သမၼာသမာဓိ         = တည္ၾကည္မႈမွန္ျခင္း၊
ရယ္လို႔ ရွစ္ပါးရွိတယ္၊သည္ရွစ္ပါးေသာ မဂၢင္တရားမိမိသႏၲာန္မွာ ျဖစ္ပြား ေအာင္ သိကၡာ သုံးပါးႏွင့္ ခြဲရတယ္ကြယ့္

          သိကၡာသံုးပါးဆိုတာက ဘာလဲ ဘုရား

          သိကၡာဆိုတာ အက်င့္ကိုဆိုလိုတယ္ကြယ့္၊မဂၢင္ရွစ္ပါးကို မိမိသႏၲာန္မွာ ျဖစ္ပြားေအာင္ က်င့္လိုလွ်င္ သိကၡာသံုးပါးႏွင့္ က်င့္ပါလို႔ဆိုလိုတယ္ကြယ့္

          သိကၡာသံုးပါးကို အမိန္႔ရိွပါဦး ဘုရား

          သိကၡာသံုးပါးက -
          (၁) သီလသိကၡာ                   = သီလအက်င့္
          (၂) သမာဓိသိကၡာ        = သမာဓိအက်င့္
          (၃) ပညာသိကၡာ                   = ပညာအက်င့္တို႔ ျဖစ္ၾကတယ္

          မဂၢင္နဲ႔ သိကၡာသံုးပါး ဘယ္လိုဆက္စပ္ပါသလဲဘုရား

          မဂၢင္နဲ႔ သိကၡာသံုးပါး ဆက္စပ္ပံုက-
          (၁) သမၼာဒိ႒ိ ႏွင့္ သမၼာသကၤပၸမဂၢင္ႏွစ္ပါးကိုပညာသိကၡာဖြဲ႔ရတယ္။
          (၂) သမၼာဝါစာ၊ သမၼာကမၼႏၲ၊ သမၼာအာဇီဝ မဂၢင္သံုးပါးကိုသီလသိကၡာ ဖြဲ႔ရတယ္၊
          (၃) သမၼာဝါစာ၊ သမၼာသတိ၊ သမၼာသမာဓိ မဂၢင္သံုးပါးကိုသမာဓိသိကၡာဖြဲ႔ရတယ္ကြယ့္ က်င့္သံုးတဲ့အခါအမွာေတာ့ -
          (၁) သီလဟာ - အာဒိကလ်ာ၊
          (၂) သမထ ဝိပႆနာ မဂ္ဖိုလ္က - မေဇၩကလ်ာဏ၊
          (၃) နိဗၺာန္က - ပရိေယာသာန ကလ်ာဏ (သာရတၳ၊ပ၊ ၃၀၈) ျဖစ္တဲ့အတြက္ သီလကို ဦးစြာေဆာက္တည္၊ ထို႔ေနာက္ သမထလုပ္၊ ထို႔ေနာက္မွ ပညာကိုအားထုတ္ရတယ္။

          မွန္ပါ၊ သီလကို ဦးစြာအားမထုတ္ဘဲ သမထဝိပႆာနာကို ေက်ာ္ၿပီး အားထုတ္လို႔ေကာ မျဖစ္ဘူးလားဘုရား

          မျဖစ္ဘူးေတာ ့မဟုတ္ပါဘူး၊ ျဖစ္ေတာ့ျဖစ္ပါတယ္၊ သို႔ေသာ္လဲ ဖားခုန္သလို ခုန္ေက်ာ္ၿပီး က်င့္ခဲ့လွ်င္ စိတ္ထင္သေလာက္ မေပါက္ေျမာက္ဘူး၊ဒါ့ေၾကာင့္ သီလ သမထ ဝိပသနာကို အစဥ္အတိုင္း အားထုတ္ရတယ္

          ခုန္ေက်ာ္အားထုတ္လို႔ စိတ္ထင္သလို မေပါက္ေျမာက္တာဘာေၾကာင့္လဲ ဘုရား

          သည္အေၾကာင္းကို (အံ၊ ဒသ၊ ပါ၊ ၂၅၇)ကထုတ္ႏုတ္ၿပီး ေျပာရမွာပဲ

          မွန္ပါ အမိန္႔ရွိပါဘုရား

          အခါတစ္ပါးမွာ ဘုရားရွင္ဟာ သာဝတၳိျပည္ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္မွာ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူေနတယ္၊ အဲသည္တုန္းက အရွင္အာနႏၵာဟာ ဘုရားရွင္ထံဝင္ေရာက္ရွိခိုးၿပီး သည္လိုေလွ်ာက္ထားတယ္၊
 အရွင္ဘုရား၊ သီလေစာင့္ေရွာက္ရတဲ့အတြက္ဘာအက်ိဳး ရွိပါသလဲ
 အာနႏၵာ-သီလေစာင့္ေရွာက္ရတဲ့အတြက္ စိတ္ႏွလံုးၾကည္ရႊင္ျခင္းအက်ိဳးရွိတယ္
စိတ္ႏွလံုးၾကည္ရႊင္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲဘုရား
 စိတ္ႏွလံုးၾကည္ရႊင္တဲ့အတြက္ ဝမ္းေျမာက္မႈ(ပါေမာဇၨ)အက်ိဳးရွိတယ္
 ဝမ္းေျမာက္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲ ဘုရား
ဝမ္းေျမာက္ေတာ့ ႏွစ္သက္မႈ(ပီတိ)အက်ိဳးရွိတယ္
ႏွစ္သက္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲ ဘုရား
 ႏွစ္သက္ေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ(ပႆဒိၶ) အက်ိဳးရွိတယ္
ၿငိမ္းခ်မ္းေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲ ဘုရား
ၿငိမ္းခ်မ္းေတာ့ ခ်မ္းသာမႈ(သုခ) အက်ိဳးရွိတယ္
 ခ်မ္းသာေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲ
ခ်မ္းသာေတာ့ တည္ၾကည္မႈ(သမာဓိ)အက်ိဳးရွိတယ္
 တည္ၾကည္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲ ဘုရား
 တည္ၾကည္ေတာ့ အျမင္မွန္မႈ(ယထာဘူတ ဥဏဒႆန)အက်ိုဳးရွိတယ္
 အျမင္မွန္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲ ဘုရား
 အျမင္မွန္ေတာ့ ႐ုပ္နာမ္အေပၚၿငီးေငြ႔မႈ(နိဗၺိဒါဉာဏ္)ျဖစ္တယ္
ၿငီးေငြ႔မႈျဖစ္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲဘုရား
 ႐ုပ္နာမ္အေပၚၿငီးေငြ႔ေတာ့ တပ္မက္ျခင္းကင္းတဲ့ဝိရာဂ အက်ိဳးရွိတယ္
 တပ္မက္ျခင္းကင္းေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲဘုရား
 တပ္မက္ျခင္းကင္းေတာ့ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္မႈဝိမုတၱိ အက်ိဳးရွိတယ္
 ကိေလသာကလြတ္ေျမာက္ေတာ့ ဘာအက်ိဳးရွိပါသလဲဘုရား
 ကိေလသာကလြတ္ေျမာက္ေတာ့ လြတ္ေျမာက္မႈကိုသတိတဲ့ဉာဏ္အျမင္(ဝိမုတၱိဉာဏဒႆန) အက်ိဳးရွိတယ္
 အာနႏၵာ - အျပစ္ကင္းတဲ့ သီလကို ျဖည့္က်င့္ခဲ့လွ်င္အစဥ္အတိုင္း အရဟတၱဖိုလ္ကို ေရာက္ႏိုင္တယ္လို႔ မိန္႔ေတာ္မူတယ္။

          ဒါေၾကာင့္ မဂၢင္ရွစ္ပါးလမ္းစဥ္မွာ သီလ, သမာဓိ,ပညာ အစဥ္အတိုင္း က်င့္ရမယ္လို႔ ဦးစြာ မွတ္ထားရမယ္၊ အဲသည္လိုမွတ္ထားၿပီး ဦးၫြန္႔လိႈင္ရဲ႕အေမးကို အစဥ္အတိုင္း ေျဖၾကစို႔ရဲ႕ေနာ္

          မွန္ပါ၊ ေျဖေတာ္မူပါ

          (၁) သတိပ႒ာန္ဆိုတာ သတိ(အမွတ္)ျပ႒ာန္းတဲ့အတြက္အမွတ္ တရားဆိုတာလဲ မွန္တယ္၊ သတိတရားဟာ မဂၢင္မွာ ပါတဲ့အတြက္ ပြားမ်ားရမည့္တရား (မိမိသႏၲာန္မွာျဖစ္ေစရမည့္တရား) လဲ ဟုတ္တယ္။

          (၂) သိ - ဆိုတာက သညာ, ဝိညာဥ္, ပညာသံုးမ်ိဳးကို ဆိုလိုတယ္၊ မွတ္ - ဆိုတာကသတိ ကို ဆိုလုိတယ္။

          ပြားမ်ားတယ္- ဆိုတာက မိမိသႏၲာန္၌ ျဖစ္ေစျခင္းကို  ဆိုလိုတယ္၊
          (၃) ထြက္ေလ ဝင္ေလ မွတ္႐ံု, မဟာဘုတ္မွတ္႐ံုမွ်ႏွင့္ေတာ့သစၥာေလးပါးကို မသိႏုိင္ေသးပါဘူး၊ ဒါေပမယ့္ အေျခခံျဖစ္ေၾကာင္း အထက္က ျပခဲ့ၿပီ။
          (၄) ဂုဏ္ေတာ္ပြားမ်ားတာဟာ သမာဓိတရား ထူေထာင္တာပဲ၊ခႏၶာ၊ အာယတန၊ ဓာတ္ပြားမ်ားတာကေတာ့ ပညာနယ္ထဲ ေရာက္ေနပါၿပီ။
          (၅) သတိပ႒ာန္မွတ္တဲ့အခါ သတိက ပိုအေရးႀကီးပါတယ္၊သတိအားေကာင္းၿပီး သမာဓိရဲ႕ေနာက္မွ ပညာေပၚလာပါတယ္။
ကိုင္း -သည္ေလာက္ဆို ဦးၫြန္႔လိႈင္ အေမးရဲ႕ အေျဖဟာ ျပည့္စံုေလာက္ပါၿပီ ေနာ္

          မွန္ပါ ျပည့္စံုပါၿပီ ဘုရား

          သာဓု - သာဓု - သာဓု



***ဆက္ရန္***
 ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား -  အမွတ္စဥ္(၁၀၆) - အေမးသံုးပါး (၁) ရွင္ရာဟုလာ ရဟန္းခံ မခံ
 
***ေကာက္ႏုတ္ခ်က္***
ႏိုင္ငံေတာ္ ၾသဝါဒါစရိယ၊ ျမန္မာစာၾသဝါဒါစရိယ
အဂၢမဟာသဒၶမေဇာတိကဓဇ ဘဒၵႏၲေဒဝိႏၵာဓိပတိ (ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ - တည္ေတာဆရာေတာ္ႀကီး)
ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား အတြဲ(၃) (စာမ်က္ႏွာ ၁၀၅- ၁၁၅)   မွ ေကာက္ႏုတ္ပူေဇာ္ပါသည္။



"ေထရဝါဒ ရနံ႔"   မွ ျပန္လည္ေရးသားပူေဇာ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment